اعتبار عقلى رأى اکثریت بر مبناى حق تعیین سرنوشت
نویسنده
چکیده مقاله:
در این نوشتار به بررسى اعتبار رأى اکثریت در تصمیمگیرىهاى جمعى پرداخته شده است. اعتبار رأى اکثریت مىتواند مبانى مختلفى داشته باشد که مهمترین آنها عبارت است از حق تعیین سرنوشت، کشف حقیقت، مشروعیت دینى، مصلحت و مقبولیت. نویسنده براى بررسى موضوع این مقاله، نخست به تبیین مفاهیم مرتبط با آن پرداخته است. سپس با استناد به دلایل عقلى به این نتیجه مىرسد که رأى اکثریت بر اساس مبناى حق تعیین سرنوشت، در همه حوزههاى اجتماعى، بدون استثنا معتبر است.
منابع مشابه
اعتبار رأى اکثریت بر مبناى کشف حقیقت و سایر مبانى
در این نوشتار به بررسى اعتبار رأى اکثریت بر پایه چهار مبناى »کشف حقیقت«، »مشروعیت دینى«، »مصلحت« و »مقبولیت« پرداخته شده و نتایج منطقى و عقلى هر یک از این مبانى در موضوع رأى اکثریت مورد کاوش قرار گرفته است. نویسنده در این نوشتار پس از بررسى هر یک از این مبانى به این نتیجه مىرسد که رأى اکثریت بر پایه مبانى یادشده، فاقد اعتبار عقلى است; یا اعتبار آن در حوزه محدودى قابل اثبات است. در مقاله »اعتبا...
متن کاملاعتبار رأى اکثریت در پرتو کتاب و سنت
در فصل اول این نوشتار، به دو دسته از آیات قرآن پرداخته شده است. در دسته نخست، رأى اکثریت بنا بر مبناى کشف حقیقت، بىاعتبار شمرده شده است; و در دسته دوم، اعتبار رأى اکثریت بنا بر مبناى حق تعیین سرنوشت، به اثبات رسیده است. نویسنده از این دو دسته آیات، نتیجه مىگیرد که قرآن کریم مخالف شدید دو آسیب مهم میان مسلمانان است: نخست، عوامزدگى و دنبالهروى از جوّ غالب در جامعه; و دوم، استبداد، زورگویى و تح...
متن کاملامام خمینی و حق تعیین سرنوشت
امام خمینی از فقیهانی است که در دوران نهضت اسلامی و پس از پیروزی انقلاب و سخن گفته « حق تعیین سرنوشت برای هر ملتی » تأسیس نظام جمهوری اسلامی بارها از است. ایشان این حق را که به نظرشان هم جنبه درونی و داخلی دارد و هم جنبه بیرونی و مطرح کردهاند که در آغاز « اصل اسلامی در عرصه حکومت » خارجی، در قالب دو و اصل « آزادی مسلمانان در تعیین سرنوشت خود » سلطنت پهلوی زیر پا نهاده شد؛ اصل دیدگاه ایشان در ای...
متن کاملمبانی انسانشناختی «حق تعیین سرنوشت» با تکیه بر انسانشناسی امامیه
حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق شهروندی است که برخی گمان میکنند این حق را کنوانسیونهای حقوق بشر برای انسان به ارمغان آوردهاند. با توجه به اینکه حقوق مبتنی بر آموزههای اسلامی بدون شناخت انسان بر پایه همان آموزهها قابلدرک و تحلیل نیست، میتوان ادعا کرد که مکتب امامیه با توجه به ویژگیهایی که برای انسان برمیشمرد، حق تعیین سرنوشت را به رسمیت میشناسد و یکی از حقوق مسلّم انسانها میداند. تحقیق حا...
متن کاملحق بر توسعه و تأثیر آن بر تحقق بعد داخلی حق بر تعیین سرنوشت
«حق بر توسعه»، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که به موجب آن تمامی شهروندان یک جامعه از استحقاق مشارکت در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعۀ خود، همچنین بهرهبرداری از نتایج حاصل از چنین توسعهای برخوردارند. حق مزبور گردآورندۀ حقوق مدنی و سیاسی از یک سو با حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی دیگر بوده و تحقق کامل آن تأثیر عمیقی بر تحقق دیگر مصادیق حقوق بشر بر جای خواهد گذاشت. در این ...
متن کاملامام خمینی و حق تعیین سرنوشت
امام خمینی از فقیهانی است که در دوران نهضت اسلامی و پس از پیروزی انقلاب و سخن گفته « حق تعیین سرنوشت برای هر ملتی » تأسیس نظام جمهوری اسلامی بارها از است. ایشان این حق را که به نظرشان هم جنبه درونی و داخلی دارد و هم جنبه بیرونی و مطرح کردهاند که در آغاز « اصل اسلامی در عرصه حکومت » خارجی، در قالب دو و اصل « آزادی مسلمانان در تعیین سرنوشت خود » سلطنت پهلوی زیر پا نهاده شد؛ اصل دیدگاه ایشان در ای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 72
صفحات 104- 129
تاریخ انتشار 2012-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023